Tänkte dela med mig av receptet på Lillans gröt..

Det är lite olika hur mycket hon äter, detta är en ganska stor portion:

1 dl vatten
Ca en matsked skrädmjöl
1/2 tesked nyponmjöl
1/2 tesked mortlat paltbröd
1-2 istärningar aprikospure



Koka upp vattnet. Vispa i skrädmjölet till önskad konsistens. Jag siktar i mjölet då det blev klumpar första gången jag gjorde gröten. Lite meckigt att vispa och slå den lilla silen mot kanten samtidigt men övning ger färdighet!

När jag har önskad konsistens blandar jag i nyponmjölet och paltbrödet och häller över gröten i tallriken. Då blandar jag i en eller två istärningar aprikospure som jag har gjort genom att koka ekologiska torkade aprikoser och kört med stavmixer som jag förvarar i frysen.

Lillan älskar gröten vilket känns härligt! På kvällen får hon en annan sorts gröt som jag gör på hirs, nyponmjöl och serverar med aprikospure. Inte lika poppis i början men nu slinker den också ner lätt! Här blandar jag även i lite smör eller olja för extra fett. Igår var första kvällen som hon fick gröt istället för ersättning innan läggdags och det fungerade fint :)

/Karolin


Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej