Igår bakade jag bröd till Lillan. Dels för att jag vet att många bröd innehåller socker och salt men också för att veta exakt vad där är i brödet.

Att man sen kan göra brödet helt ekologiskt är ju ett plus..



25 gram jäst
2,5 dl mjölk
0,5 dl solrosfrön
2 dl grahamsmjöl 
4 dl vetemjöl

Smula jästen och tillsätt ljummen vätska. Blanda i mjölet och fröna till en grötig massa. Häll upp i formar och låt jäsa under duk i en timme. Värm ugnen till 225 grader och grädda brödet i 45 minuter.
...

Jag blev inte helt nöjd med konsistensen och när det stod i receptet att det skulle vara en grötig massa kunde jag inte riktigt hålla med.. Och efter att Lillan fått provsmaka kom jag fram till att ändra om i receptet och prova en ny sats! 

Det var i alla fall spännande att få pilla med brödet :) Till det fick hon mangopure som hon tycker är väldigt gott! 


/Karolin


Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej